Resultaten bewonersenquête plassengebied

Afgelopen najaar vroegen wij de bewoners van het plassengebied onze enquête in te vullen. Deze ging over drie onderwerpen: de geslotenverklaringen wegen in het weekend, overlast op en rond het water en de kwaliteit van het internet.
In totaal 132 bewoners verspreid over het gehele plassengebied hebben ‘m ingevuld. Een uitstekende respons! En representatief gezien het aantal huishoudens in het gebied.

Geslotenverklaringen wegen in het weekend

Voor een deel van de wegen is in het weekend eenrichtingsverkeer of een volledig inrijverbod ingesteld, tenzij een ontheffing is aangeschaft waarmee volgens een voorgeschreven route wel gebruik mag worden gemaakt van de weg.
Interessant was te zien dat het hebben van een ontheffing niet vanzelfsprekend is en om verschillende redenen. Onwetendheid bijvoorbeeld, maar ook principiële redenen spelen een rol.  De antwoorden laten zien dat een maatregel voor een beperkte toegang voor bestemmingsverkeer ondersteund wordt. Over de invulling en of en hoe het beter kan zijn de meningen verdeeld.

In februari bespreekt het dorpsteam de antwoorden, conclusies en suggesties op dit onderwerp met het Team Verkeer van de gemeente. We zullen de analyse van de antwoorden en de reactie van de gemeente daarop komend voorjaar verder toelichten in de KoBR en via onze website.

Overlast op en rond het water

Het aantal bewoners dat overlast ervaart is groot. Maar liefst 70% van de bewoners, verspreid door het gehele plassengebied, geeft dit aan. Er is geen locatie die er specifiek springt. Het dorpsteam vindt dit een veel te hoog percentage en gaat een gesprek aanvragen met het Team Veiligheid van de gemeente.

De 3 meest ervaren vormen van overlast waren:

  1. Geluidsoverlast door muziek / schreeuwen (45%)
  2. Te dicht langs de kant ankeren/varen (39%)
  3. Te hard varen, met kans op schade aan de oevers etc. (29%)

(NB: bij deze vraag konden tot 3 soorten overlast worden aangevinkt)

Op de vraag wat er beter kan, was het antwoord van de respondenten vooral ‘meer handhaving’.

Daarbij werden specifiek ook handhaving in de avonduren en controle op dronkenschap en afvaldumping genoemd. Overigens spelen de bewoners zelf een belangrijke rol bij de handhaving door overlast ook echt te melden. Dit gebeurt veel te weinig; slechts 16% van de respondenten heeft wel eens melding gedaan van overlast. Onzeker wie te bellen bij overlast? Op de dorpsteam website is dit te vinden onder Wie te bellen bij overlast? | Reeuwijks Plassengebied.

Op de 2e plaats werd ‘betere voorlichting aan huurders (door verhuurders)’ genoemd om overlast door onwetendheid van de regels te verminderen.

De suggestie voor ‘borden met regels langs oevers’ zagen we ook een aantal keren terugkomen. Het dorpsteam vindt dat deze suggestie niet ten koste mag gaan van de natuurlijke uitstraling van het Plassengebied. Verder zijn een aantal creatieve ideeën zoals drijvende afvalbakken en “geofencing” interessant om te onderzoeken in samenwerking met stichting De 12 Reeuwijkse Plassen.

Internet

We horen veel klachten over de kwaliteit van internet (en TV) in het gebied; deze is onbetrouwbaar en er is onvoldoende snelheid. De antwoorden op de enquête bevestigen dit beeld.
Ruim een derde van de respondenten is ontevreden. Tegelijk betekent dit dat de meerderheid van de bewoners dus wel tevreden is.
Op basis van de enquêteresultaten kunnen we het volgende advies geven:

Tot slot

We willen graag nog eens iedereen die meegedaan heeft aan de enquête bedanken. De feedback geeft ons weer een goede basis voor onze gesprekken met de gemeente.

Comments 2

  1. Grote waardering voor de enquete en de verwerking daarvan. Nu de verwerking van de aandacht punten in beleid. Dat is niet eenvoudig maar een goede stap is gezet. (tot hulp bereid) J.Laan

  2. Was blij met deze enquête en zeker het grote response. Dank voor alle moeite en tijd die men er voor heeft uitgetrokken en dank dat u ook het resultaat met iedereen heeft gedeeld.

Geef een reactie